QTarantino.cz - Quentin Tarantino

Grindhouse dvojice Tarantino - Rodriguez před lety finančně neuspěl. Přesto se žánroví fanoušci své modly dočkali. Machete je zpět v celovečerním filmu, ale jak se mu daří v kinech? A jak se vydařil snímek samotný? AKTUALIZOVÁNO

Machete - recenze

Autor: gogo, Přidáno: 28. 9. 2010, 20:24
Zobrazení: 6493

Ochranka: "Kdo jsi?"

Machete: "Novej zahradník..."

Machete (aktualizovaný profil snímku!) má kořeny hodně hluboku. Robert Rodriguez jej napsal už v roce 1993 po dokončení scénáře Desperada. Jenže po něm přišel film Od soumraku do úsvitu a poté se dal Rodriguez na dráhu autora dětských snímků, které prokládal pro nás zajímavější tvorbou. Jedním z těch prokladů byl projekt Grindhouse na kterém spolupracoval s Quentinem Tarantinem. Mezi dva filmy bylo vloženo i několik fiktivních trailerů, z nichž jeden natočil sám Rodriguez podle nikdy nepoužitého, 13 let starého scénáře. Grindhouse si své fanoušky našel, ale finančně propadl. Rodriguez se i přesto rozpovídal o možnosti natočit Machete jako levný videotitul. Vše upadlo v zapomnění, ale po dvou letech jsme se konečně dočkali. Začala se objevovat první hvězdná jména, která se ve snímku objeví a v srpnu 2009 se začalo natáčet. Původní dubnové premiéry se posunuly na začátek září, kdy konečně spařil Machete svět z pláten amerických kin.

Již podle trailerů bylo jasné, že se bude jednat o extrémně násilný snímek s prvky nadsázky. Děj byl také vesměs znám, a tak se mnoho lidí domnívalo, že nemohou být ničím překvapeni. Ale světe div se, snímek naprosto šokuje a pro mnoho lidí se okamžitě stal fenoménem a po letošních odkazech na akčňáky z 80. let (A-Team, Expendables, Karate Kid) tím nejlepším, co letos kiny proběhlo! Po třech týdnech v amerických kinech se výdělky blíží hranici 26 milionů dolarů, což při 20 milionovém rozpočtu, své kategorizaci a absenci výdělků ze světa (kam bude Machete mířit vesměs až napodzim), jsou velice slušná čísla. Také ohlasy jsou víceméně pozitivní. Průměrné hodnocení přes 75% na ČSFD i IMBD hovoří za vše!

Děj snímku je celkem známý, ale přesto... Danny Trejo je mexický federální agent. Drsný, neúplatný, nezkorumpovatelný. Neposlouchá rozkazy nadřízených, řídí se svým instiktem a jediný, komu věří, je jeho mačeta. Při jedné z akcí je zajat, před jeho zraky je mu zabita manželka a během chvíle přichází o vše, co má. Jediné, co mu zůstalo, je život, který mu gangster Torrez (Steve Seagal) nechal. Uběhne několik let a Machete pracuje jako nájemný dělník. Tu a tam si přivydělá pouličními zápasy. Při jednom z takových zápasů si jej všimne Booth (Jeff Fahey), který mu nabídne 150 000 dolarů za odstřelení senátora McLaughlina (Robert De Niro), který se chce s nelegálním přistěhovalci (jakým je právě Machete) vypořádat jednou provždy. Machete nemá na výběr a je donucen práci přijmout. Zfingovaný atentát se nevydaří, a Machete, na kterého byla připravena léčka uprchne. S pomocí dalších přistěhovalců, které řídí Síť, jíž šéfuje Luz (Michelle Rodriguez) se Machetě daří prchat. Do všeho se zaplete agentka Sartana (Jessica Alba). Ta se postupně přiklání na Machetovu stranu. Když si pak všichni dají souvislosti dohromady a Machete zjistí, že je mu brutálně zavražděn bratr (Cheech Marin), nezbývá už jiná cesta. Machete a spol se vydávají na krvavou cestu pomsty, při které nebude nikdo ušetřen!

Na Machetu se dá nahlížet ze dvou rovin. Jednou rovinou jsou postavy a herecké obsazení a tou druhou je děj - lineární akce se spoustou brutálního násilí, výborného nadhledu a nadsázky a spousty vynikajících hlášek a situací. Obě roviny se pak fantasticky prolínají. Danny Trejo, ačkoliv mu táhne na 70, řádí jako zamlada. Robert De Niro, držitel dvou Oscarů (a čtyř dalších nominací) hraje naprost perfektně politika, zkorumpovaného až do morku kostí, který si jen tak pro srandu občas zajede zastřílet na hranice do uprchlíků. Mezi jeho kumpány patří Jeff Fahey, De Nirův pobočník, který řídí celé akce a idol 70. a 80. let Don Johnson, nekompromisní strážce hranice. Této celé sebrance velí z povzdálí Steven Seagal, který hraje snad ve své první záporné roli. Ženské obsazení je neméně dokonalé. Sledovat vynikající Jessicu Albu, které se snad poprvé ve filmu svlékne či rozjetou Michelle Rodriguez je naprostá radost. Také Lindsay Lohan jako pozdější jeptiška nezklame. Pamětníci si rádi připomenou setkání Cheecha "kundičky Marina s Tomem "sexystrojem" Savinim. Zajímavé je také pozorovat Daryla Sabaru, který se po všech těch mizerných Spy Kids objeví jako mexikánský objojář Julio. V malých rolích se mihnou např. modelka Alicia Rachel Marek, režisér Predátorů Nimród Antal nebo starý známý James Parks jako Edgar "prvorozený" McGraw.

Film samotný staví na jednoduchém a známem příběhu, který tam, kde snímek je, dostal naprosto senzační scénář a perfektní obsazení. O hercích jsem již mluvil, ale scénář celé dílo dokonale dotváří. Kupa bránicirvoucích hlášek, situace jako malované z béčkových parodií (skok do patra na střevech), extrémní porce násilí, krve a končetin. To je přesně to, co od podobných filmů člověk očekává. A to také dostane. Když si pak jeden představí při Trejově hlášce o novém zahradníkovi Bédu Trávníčka, je jasno. Ač se to může zdát, nejedná se přesto o vylouženou parodii. Snímek je někde na hranici mezi akčním hero filmem a žánrovou parodií. Já osobně bych to přirovnal k novodobému Komandu. Tento žánr je mi extrémně blízký a podle toho taky bude vypadat moje hodnocení.

Nebojím se říct, že Robert Rodriguez tímto filmem směle trumfuje svou tvorbu let minulých a bez přehánění je kvalita Machete minimálně na úrovni Desperada či Od soumraku do úsvitu. To, co u Planety Teror načal, zde dovedl k dokonalosti a já tak mohu bez váhání označit film jako jeden z nejzábavnějších a nejlepších děl akčního žánru za poslední roky! Opravu jedinou vadou na kráse je pro mě možná nedotažený závěrečný souboj. Čísleně bych dal nějakých 95%...

© 2008-2023 Petr Pařízek | Kontakt

Quentin Tarantino

Qtarantino.cz - Quentin Tarantino web