Další projekty: Quentin Tarantino | Pouzdra na tabák | Přívěsy za čtyřkolky | Tonery a náplně do tiskáren
QTarantino.cz - Quentin Tarantino

New York Times, 16. listopadu 1997

 

Otázka: Myslíte, že filmy jsou čím dál horší a horší?

Nemyslím. Když studio natočí jeden opravdu dobrý film za rok, je to jeho jakési ospravedlnění. Máme vůbec právo chtít další ? Ano, někdy dostaneme takové filmy za jeden rok dva, tři nebo čtyři, ale jenom málo z nich se stane klasikou.

O: Před třemi roky jste změnil svět nezávislého filmu snímkem "Pulp Fiction". Jak to na vás působilo?

Myslím, že jsem byl mentálně připraven na úspěch. Vždycky jsem se chtěl dostat do pozice, ve které bych byl respektovaný. Já natočil dva filmy a oba byly úspěšné. A čím více úspěchu máte, tím získáváte i více síly třeba k prosazování vlastních názorů atd. Já už nemusím přemlouvat Travoltu nebo Cruise, aby si zahráli v mém filmu. To je síla, kterou já mám. A taky jsem se velice rychle stal adjektivem.

O: Adjektivem?

Ano, každý třetí scénář dnes obsahuje nějaké "tarantismy", jak to nazvali novináři.

O: Po "Pulp Fiction" jste hrál v "tarantinovkách" jako "Destiny turns on radio" a taky ve "Čtyřech pokojích".Když je lidé viděli, šíleli, byli zklamaní. Neměl by jste raději jenom režírovat ?

Víte, pokud lidé viděli moje jméno na plakátu, mysleli si, že jde o další Pulp Fiction. Ale já v těch filmech jenom hrál, neměl jsem nic společného z režií.

O: Bylo cítit, že tisk je kritický k úspěchu Pulp Fiction.

To je pravda. Důvod, proč jsem populární v cizině je ten, že jsem strávil rok za mořem s "Reservoir Dogs" a dělal jeden rozhovor za druhým. Přijel jsem vždy do nějaké země neznámý a odjel jako známý. Takže, když jsem jezdili s Pulp Fiction, lidi už nás znali. Přijel jsem do Tokia a lidé mě poznali. Ukázali jsme Pulp Fiction v Číně a oni ho schválili. Pak když jsme přijeli na premiéru, nebylo to jako filmová premiéra, ale spíš jako rockový koncert. V Americe pak napsali, že jsem nafoukaná a rozmazlená hvězda. Ale já nedělal víc rozhovorů než jiní herci.



O: Myslíte, že to mělo vliv na úspěch filmu?

Tisk neovlivní, kolik lístků se prodá, to pouze záleží na tom, jak moc jste slavný. Skutečně si nemyslím, že tento článek prodá nějaké lístky navíc. Ale může vám to pomoct k té slávě. Mohl by jste mi třeba odebrat 30 procent z mé slávy a já bych byl pořád v pohodě. Ne, že bych nechtěl být slavný, ale o 30 procent míň slávy by se mi líbilo. Byl jsem zvyklý chodit po ulicích, pozorovat lidi okolo a přemýšlet. To už dnes nejde.

O: Snažil se někdy Miramax vyvíjet na vás tlak, aby jste rychle něco natočil?

Nikdy, nikdy, nikdy, nikdy, nikdy.

O: Jste nazýván jako "pan nezávislý filmař", ale přitom Pulp Fiction jste psal pro velké studio - Tri Star.

To ano, ale Tri Star to nechtělo dělat. Báli se. Ne peněz, protože to mělo být hodně laciné. Oni se báli toho materiálu. Mike Medavoy, hlava Tri-Star, se zrovna vrátil z Washingtonu, kde měl Clinton projev o tom, že Hollywood by měl brát za svá díla větší odpovědnost. Já si myslel, že právě Mike to celé zachrání, ale byl to on, kdo celou věc smetl ze stolu. Na druhé straně si ho vážím za jeho upřímnost a čest. Nikdy mi totiž nelhal. Když jsem něco chtěl vědět, vždy se mi snažil vyjít vstříc.

O: Například?

Studio vědělo, že když jsem jim předložil scénář s nápisem "konečná verze", už na něm nebudu chtít nic měnit. Věděli také, že jsem jim dal seznam herců, vybraných pro všechny role. Já tam měl napsáno :"Tim Roth se skvěle hodí pro roli Pumpkina a má zájem roli hrát. Pokud ji odmítne oslovím dalšího herce na seznamu za Timem." Mike se na to podíval a řekl:"Vidím, že tam máš taky Johnyho Deppa. Víš, Quentine, já bych v té roli nejradši viděl právě Johnyho. A pokud odmítne, můžeme oslovit Christiana Slatera. Tohle by byl můj výběr". A já dostal strašnou chuť se ho zeptat na jednu otázku a taky jsem se zeptal:"Opravdu si myslíš, že Johny Depp, v roli Pumpkina, který se objevuje pouze na začátku a konci filmu, opravdu si myslíš, že nebude pociťovat ten menší dolarový balík ve své kase ?" A on na to:"Nebyl by levný, ale já bych měl lepší pocit" A takto já nechci dělat filmy. Tohle, co řekl z něho nedělá hnusnýho bastarda, ale člověka velmi upřímného a čestného.

O: Dá se říct, že jste vy a Miramax vyrůstali spolu?

Jo, ano - jsem takovej jejich Mickey Mouse. Před třemi roky jsme žertovali, že Miramax je jako dítě sedící u dětského stolu při oslavě Díkuvzdání. A teď ? Nejen, že sedí u stolu velkého, ale ostatní navíc pozorně sledují, co Miramax jí.

O: Dostáváte nabídky od velkých studií?

Po Reservoir Dogs jsem jich dostal hodně. A některé mě i zaujaly. Například mi nabídli "Nebezpečnou rychlost". Teď se to tak nezdá, ale měl to být původně typ nezávislého akčního filmu a producenti říkali, že Reservoir Dogs jsou přesně tím typem režie, který hledali. Taky mi byla nabídnuta komedie "Muži v černém". Nikdy jsem ten scénář nečetl.

© 2008-2018 Petr Pařízek | Kontakt

Quentin Tarantino



Qtarantino.cz - Quentin Tarantino web